Rudmans hörna
Okategoriserade

Kan minskat publiksnitt ändå ge ekonomisk vinst?

En mindre diskussion kring publiksnittet i årets SSL-Herr har bubblat upp på twitter. Även innebandymagazinet har varit snabb ut med jämförelser med förra årets publiksnitt. 

Låt oss börja med att konstatera att jämföra årets snitt på 2-3 matcher med hela förra årets säsong ger en jämförelse som lurar dig om läsare mer än ger dig korrekt fakta. En mer korrekt jämförelse vore mot 2-3 omgångar in i förra årets säsong för att kunna dra några slutsatser. Den hittar du här förresten.

Inte ens den jämförelsen är helt korrekt efter bara några få omgångar då bortalaget kan ha stor inverkan på publiksnittet. På en hel säsong är det samma för alla men efter 2-3 omgångar kan det ha stor skillnad om Falun eller Sirius har varit bortalag. Självklart finns den påverkan även på förra årets inledande 2-3 omgångar så ja, viss jämförelse går ju att göra.

Poängen jag vill förmedla är att det är för tidigt att dra för stora slutsatser. Låt oss återkomma när minst halva säsongen är spelad och låt oss då även inkludera biljettpriser i diskussionen så kan vi analysera både ur intresse och ekonomisk synvinkel. Vi kan också då diskutera om vad SSLPlay.se har haft för påverkan, att det är fler matcher och ett mer intensivt spelschema, att biljettpriser i vissa fall blivit dyrare och varför inte göra en jämförelse med allt annat du kan göra för 100-200kr såsom den där drinken vid kl 02:00 på krogen eller det där 100kr dyrare vinet till maten en lördagskväll. Men den diskussionen kan vi ta då, när vi vet mer och har vettig fakta att diskutera kring.

För vad gör det egentligen för en förening om publiksnittet är 100 personer färre den här säsongen jämfört men förra säsongen? Framförallt med aspekten att du har 2-3 fler hemmamatcher att få intäkter från publik ifrån.

Låt oss väldigt väldigt enkelt räkna på det i form av enkelbiljetter. Låt säga att vi har ett publiksnitt på 1000 personer säsongen 2015/1016. Flera av dessa har årskort, några fribiljetter, barn, kategorier med rabatterat pris osv. Dessa kan vi högt räknat ta bort som cirka 700 personer. I år säsongen 2016/2017 tappar du i publiksnitt med 10% så du snittar 900 personer. 270 av dessa är då enkelbiljetter som du säljer varje match för 100kr. (om du inte köper de dyraste biljetterna hos Storvreta). 270x100x3= plus 81000kr i biljettintäkt. Nästan en resa till Umeå för Niklas Nordèns Växjö bara på enkelbiljetterna alltså. Lägg då till att föreningarna förhoppningsvis även tagit mer betalt för säsongskorten pga fler matcher, intäkter från kategorier med rabatterat pris, fler matcher för sponsorer att marknadsföra sig på, ökade vinster i kiosk och restaurang osv osv.

Väl medveten att fler omgångar även innebär ökade kostnader med 2-3 fler bortamatcher och SSLPlay.se kan ha bidragit till färre intäkter på webbsändningar. Men att ta de besluten om ökade omgångar och SSL-Play kan väl inte ha gjorts utan att ha räknat in dessa faktorer och den ekonomiska vinningen? Jag tror i vilket fall att ett minskat publiksnitt ändå kan ge ekonomiskt plus när vi summerar året.

Det kan vi dock se först när vi gör en ordentlig jämförelse vid årets slut både ur intresse och ekonomisk vinkel. Förhoppningsvis kan föreningarna öppna upp med siffror vi kan grotta ner oss i. Tills dess njut av SSL, så hoppas vi att föreningarna gör sitt i att förbättra matcharrangemangen och eventuellt också spela en mer underhållande innebandy. Hur mycket man ska anpassa sitt spel kontra riskera att förlora, ja det är ett annat blogginlägg det.

Jonathan Rudman

Ansvarig utgivare ibnytt.se. Kontakta mig för frågor eller feedback: jonathan@ibnytt.se, twitter: @jonathanrudman

Kommentarer

Du är personligt ansvarig för innehållet i din kommentar.

Fler artiklar